top of page

איך להתמודד עם שירה בזמן המחזור החודשי


השבוע שאלה אותי תלמידה לגבי תמיכה בעת המחזור החודשי.

ידעתי שהמחזור כמובן משפיע על השירה ובאופן כללי על הגוף אבל לא ידעתי כ״כ מה לענות לה לגבי האופן בו היא צריכה לנהוג בזמן הזה.

אז כמו תמיד - התייעצתי עם כמה חברות, קראתי, וחקרתי קצת, והממצאים מעניינים.

אז קודם כל-

מה קורה בעת המחזור?

בנגיעה הכי קלה שבקלות - בעמת המחזור מתרחשים בגוף שינויים הורמונליים כמו עלייה ברמת האסטרוגן לפני הביוץ והפרשת פרוגסטרון לאחר הביוץ. לשני אלה השפעה על המיתרי הקול. המיתרים עשויים להתנפח, וכתוצאה מכך להשפיע על השירה.

נוסף על זאת - ישנה הפרשה גוברת של פרוסטגלנדינים ואלו גורמים לכיווץ של שרירי הרחם ואחריו גם לנשל רירית הרחם ולהופעת המחזור. אלו גורמים להופעת עוויתות וכאבי בטן האופייניים לכאבי מחזור.

כיוון שבשירה הגוף שלנו הוא הכלי שלנו, כמובן שהשירה מושפעת באופן ישיר מכאבים בגוף, בטח ובטח כשמדובר באזור הבטן שמשמש אותנו לתמיכה ונשימה בטנית בשירה.

מחקרים וסקרים הראו שהמחזור החודשי משפיע על 40% מהזמרות הנבדקות.

איך זה בא לידי ביטוי בשירה?

1. המנעד מצטמצם - קשה יותר לשיר צלילים גבוהים

2. הגמישות והזריזות יורדת

3. קושי בסגירת המיתרים

4. שליטה בקול מתערערת ולעתים הקול נוטה ׳להשבר׳ יותר

5. בעיות דיוק בצלילים

6. נפיחות באזור הבטן התחתונה שמקשה על נשימה טובה ונתמכת.

7. אזור של צלילים מסוימים שהופך להיות לא נגיש

בשנים עברו, בתי אופרה היו מעניקים לזמרות ימי חסד בהן הן יכלו שלא להופיע בשל המחזור החודשי.

לצערינו היום לא מתחשבים באופן דומה בזמרות.

אז מה עושים?

קיבלתי מספר תשובות שונות ממספר נשים ומורות מקסימות שאני סומך עליהן מאוד.

כיוון שכל אחת אמרה משהו קצת אחר - הכי חשוב להקשיב לגוף ולא לקחת סיכונים מיותרים.

במידה וסובלים מקשיים קוליים בתקופת המחזור חשוב:

- לא לאמץ את הקול יתר על המידה.

- להקפיד על היגיינה קולית

- לא לקבוע תאריכי הופעה בתקופת המחזור במידה ואפשר

- לא להתפשר על התמיכה הרצויה לשירה ולנסות לגייס את הגוף על אף הקושי.

- אם הכאבים מקשים - לקחת כדור נגד כאבים במידת הצורך.

- במידה ותמיכה נמוכה לא נגישה בשום אופן להקפיד לעבוד באופן יותר אינטנסיבי עם הצלעות (נשימה צלעית)

- מומלץ לתרגל תרגילים של שיטת פאולה להרפייה של הבטן התחתונה בזמן המחזור ולהקלה על כאבים.

מתוך התגובות הנרגשות שקיבלתי:

לי טפרברג: "זה [תקופת המחזור] יכול להיות זמן מצויין לעבוד על הגשה ופרשנות, כיוון שדווקא בתקופה הזאת רגישות היתר יכולה להביא למקומות חדשים מהבחינה הזאת."

דנה הלוי: "בזמן המחזור (אחרי היום הראשון) הקול שלי נשמע צלול מתמיד"

הילה בנרשטיין: "לפני כך וכך שנים... תמיד כשבוע לפני המחזור, הייתי מקבלת תחושה מוזרה במיתרים, כמו של התחלה של קירור/הצטננות."

ארמת ארנהיים: "במהלך מחזור כלי הדם מתרחבים ויש יותר נפיחות ונוזלים במיתרי הקול עצמם. לכן, נטילת כדורים נגד כאבים מסוג שמכיל מדללי דם - ויש המון כאלה בשוק - יכול לעודד התפצצות של כלי דם ולהיות מסוכן. אדוויל, איבופרופן ואספירין (לעומת אקמול) הן תרופות שנחשבות מדללות דם, לכן אם אין ברירה וצריך לקחת כדור במהלך מחזור ולפני שירה, יש להקפיד לקחת אקמול או דקסמול ולא את הסוגים האחרים." מי שמעוניין לקרוא על כך יותר ניתן לקרוא כאן

ואני רוצה לחלוק אתכם תגובה שהפכה לשיחה שהפכה למאמרון שיתוף שכתבה עדי ביטרן המקסימה בעבור הפוסט ובו היא משתפת את התהליך האישי שעברה עם השירה בהקשר המדובר של הזמנים השונים בחודש:

צילום: אביחי לוי

"אני לומדת לתעודת הוראה לפיתוח קול בשיטת ה Complete Vocal Technique בדנמרק [עוד על השיטה אפשר לקרוא פה], ובמהלך הלימודים שם התחלנו להתמקד לעומק בשיטות הפקה קולית כאלה ואחרות. ככל הנראה העבודה האינטנסיבית על כל תו ותו וההתמקדות בניואנסים תחת זכוכית מגדלת גרמו לי לשים לב לתופעה שלא הפריעה לי כל כך קודם: צלילים שלמים, בערך טון וחצי במקום קבוע באמצע המנעד שלי, שפשוט ״נעלמים״ לי מדי פעם... במקרה הטוב הם איבדו מהיציבות שלהם, ובמקרה הגרוע נעלמו לחלוטין, ממש אין צליל! זה הרגיש לי מוזר, מכיוון שאני שרה סגנונות קיצוניים יחסית בלהקות מטאל כבר מעל לעשור, [Orpheus Blade] לרוב במשך שעות ארוכות, ומעולם לא נהייתי צרודה כי למדתי לעבוד נכון עם הקול והאפקטים הקוליים ותמיד הייתי בליווי של מאמנים טובים שבחנו את הטכניקה שלי לעומק. וכך תופעה שכנראה היתה קיימת מדי פעם אך היה קל להתעלם ממנה, הפכה לפתע לבעיה אמיתית שמקשה עליי להתקדם. אז התחלתי לחקור את העניין...

בהתחלה הייתי בטוחה שמדובר בעייפות נטו – אני אמא לילד קטן ולא ישנה הרבה, או אולי מתח רגשי בו הייתי נתונה. אז בניתי טבלת מעקב למשך כמה חודשים בה רשמתי בכל יום מה מצב הרוח שלי, כמה שעות ישנתי, תחושות פיזיות יוצאות מהרגיל אם היו כאלה, מצב הקול בדיבור (גבוה/נמוך מהרגיל, צלול, מחוספס וכדומה) איזה צלילים התקשיתי לבצע ובאיזה טכניקות קוליות נוצר הקושי, ובין השאר גם את היום במחזור החודשי.

די מהר היה ברור מה קורה פה – פתאום גיליתי שהנתון הכמעט יחיד שהשפיע על הקול שלי בצורה כה דרסטית היה היום בו אני נמצאת במחזור החודשי: בשבוע הראשון, הקול ״התנהג כרגיל״ ולא נחווה קושי או הקלה בהפקת צלילים. בשבוע השני הוא אפילו התבהר ונהיה צלול וגבוה, ואז ההגעה לטונים הגבוהים נהייתה קלה יותר. השבוע השלישי היה השבוע בו התחיל כל הבלגן - גם בימים בהם הייתי במצב פיזי ונפשי טוב, ישנתי מספיק, והאנרגיה שלי היתה גבוהה, אותם שניים-שלושה צלילים התחילו להיחלש ולהיעלם. בשבוע הרביעי המצב היה ככה-ככה, לא הייתי במיטבי אבל גם לא במצב קטסטרופלי - ולמרות תופעות התסמונת הקדם ווסתית (PMS) שמלוות את הימים שלפני קבלת הווסת ולרוב משפיעות על מצב הרוח והתחושות הפיזיות לא נחווה קושי מיוחד בהפקה הקולית למעט הצורך לעבוד פיזית מעט יותר, בגלל החולשה והירידה באנרגיה.

כשחיפשתי באינטרנט מידע גיליתי להפתעתי נתונים דומים: במחקרים שנעשו התגלה שאכן אצל חלק מהנשים יש השפעה על הקול בזמן השבוע השלישי והרביעי למחזור החודשי, כאשר בזמן השבוע הראשון והשני הקול במיטבו. התחלתי להתייעץ עם מורים וקולגות, ואכן סיפרו לי שזו בעיה שחלק מהתלמידות מדווחות עליה. הכל טוב ויפה, ולדעת את הגורם לבעיה היווה הקלה משמעותית - אבל מה עושים עם זה?

לכל בחורה יש את הטיפים שלה להקלה בתופעות התסמונת הקדם-ווסתית המוכרת – משככי כאבים, צמחי מרפא, דיקור, או סתם התכרבלות במיטה תוך כדי רחמים עצמיים (השיטה האהובה עליי). אבל אני חוויתי משהו שונה לחלוטין, שכן התופעה הקולית ״הכתה בי״ עוד לפני שהכל נהיה מחורבן, כואב ומלווה בהלך רוח של רוצחת סדרתית...

הדבר שהכי עזר לי להתגבר על הנושא עד כדי הפיכתו לכמעט בלתי מורגש היה דיוק עבודת התמיכה. לאחר שהבנתי את הסיבה לבעיה, התחלתי להקדיש תשומת לב מרובה לתמיכה שאני נותנת, לאורך כל החודש - מהיכן היא מגיעה וכמה ממנה נדרש לי, במיוחד בצלילים המועדים לפורענות. עבדתי עם גומיית פילאטיס (כשהיא בין הזרועות ואני מותחת אותה) כדי להרגיש פיזית כמה אנרגיה בדיוק נדרשת ממני בצלילים האלה, ויחד עם המאמן שלי גם חיפשנו יחד את התמיכה במקומות הפחות קונבנציונאלים כביכול, מאזור האגן ממש – מה שהסתבר כמועיל מאוד לצלילים הקשים. הדיוק הזה הביא לתוצאות נפלאות ואפשר לי לעבור גם את הימים הפחות טובים בהצלחה מרובה, והשימוש בשרירים התומכים שבאזור הצלעות והאגן גם עוזר מאוד במיוחד בימים שלפני קבלת הווסת, כשהמצב הפיזי לא מזהיר.

נוסף על כך, הידע הזה מאפשר לנו כזמרות מבצעות לתזמן הקלטות והופעות ל״ימים הטובים״ שלנו, עד כמה שהדבר מתאפשר ובהנחה שהמחזור סדיר, ומצד שני לתת יתר תמיכה לגוף בימים הקשים יותר – שינה מרובה ותזונה טובה אף פעם לא עשו רע לאף אחד, ועל עצמי ראיתי שכשהעמסתי יותר מדי על עצמי פיזית ונפשית בימים האלה, הקול בגד בי ביתר שאת.

אני מציעה לכל אחת שחווה תופעה דומה לעצור ולבדוק את התאריך, לבצע מעקב קצר על מנת להבין מתי זה בדיוק קורה, וכך להיות בשליטה גדולה יותר על הקול שלה. בדקו, עבדו נכון, אבל הכי חשוב – דברו על זה!"

(צילום: אביחי לוי)

לסיכום אגיד תודה לכל המורות והחברות שעזרו ושיתפו!

שאני בעד לשתף ולדבר על הדברים, וע"י כך גם נעלה את המודעות של אנשים שסביבנו לנושא.

בהקשר של עבודה מדויקת עם הגוף אני עובד על כמה פוסטים בנושא..

אז יש למה לצפות!

איך המחזור החודשי משפיע עליכן ועל הביצועים הקוליים שלכן?

יש לכן תובנות נוספות?

אשמח לשמוע עוד חוויות!

עקבו אחרי

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square

!שחר, אני רוצה לקבל עדכונים

bottom of page