top of page

החיים והמוות ביד הלשון - (חלק א)


אין תירוץ יותר טוב מבידוד להחזיר את הבלוג לחיים. אם יש דברים שהייתם רוצים שאתייחס אליהם בבלוג, מוזמנים לכתוב לי פה או לשלוח אימייל או מה שלא יהיה :)

בינתיים,

הפעם אני רוצה לדבר על איבר חשוב מאוד,

גדול יותר ממה שנדמה לנו,

וייחודי מאוד והוא

הלשון.

הלשון מורכבת מסט של הרבה שרירים שונים והחלק שאנחנו רואים ממנה הוא בערך רבע מהגודל שלה. היא הרבה יותר גדולה ממה שרואים והיא חשובה מאין כמוה בשירה. ובדברים אחרים.

בשירה, הלשון קודם כל אחראית ליצירת ההברות והעיצורים- הארטיקולציה, ואלה חשובים כדי שנצליח להעביר את המסר שלנו בבהירות. מעבר לזה הלשון גם לוקחת חלק חשוב בעיצוב הסאונד שלנו, ויש לה תפקיד מכריע בחופש ביצירת צליל. בסיס הלשון יושב על תיבת הקול, ומתח ותפיסות בבסיס הלשון יכולים בקלות להוביל לתחושת תפיסות בגרון, תחושה של מתח, עייפות קולית וכאב. תפיסות בבסיס הלשון יכולה גם לייצר סאונד מאוד אופייני ו״קרמיטי״. להיפטר מהרגלים רעים עם הלשון יכולה להיות משימה קשה ומתישה. אז היום נדבר על מבנה הלשון והמיקום שלה ביחס לאיברי הקול האחרים, נמפה מספר דרכים לאבחן תפיסות בלשון, ונבחן דרכים לשחרר את הלשון ולתרגל אותה. וואו מלא דברים.

אז בואו נתחיל מההתחלה. הלשון היא בעצם אסופה של כל מני שרירים שאחראים לתנועתיות שלה בכל מני אופנים. היא מחוברת לחיך הרך עם שרירים עיליים שנקראים Palatoglossus, מחוברת לעצם ההייואיד שהיא בעצם החלק העליון של תיבת הקול. וכמובן גם לחיבור ללסת.

בסרטון הבא ניתן לראות את הלשון בפעולה תוך צילום MRI. אפשר לראות כמה שהיא גדולה, איך היא נראית ואת השרירים השונים שמרכיבים אותה. זה כה מגניב!

אני מציע לשחק קצת עם הלשון מול המראה ולנסות לראות מה היא יכולה לעשות. כמו שהיינו קטנים ובחנו את הגוף שלנו, כך גם היום. קצת סקרנות לגבי הלשון שלנו תביא אותנו רחוק.

למה חשוב לדעת את כל הדברים האלה?

קל יותר להבין את המשמעות וההשפעה הדרמטית של הלשון על איברי השירה האחרים כשמבינים שהאיברים האלה מחוברים בשרירים ביניהם!

בשירה, אחד הדברים שאנחנו רוצים לנסות ולייצר זה הפרדה בשליטה על האיברים השונים שאיתם אנחנו עובדים. להרבה מאוד מהשרירים בגוף יש נטייה לעבוד ביחד כמקשה אחת, אם אתם מנגנים על פסנתר או אפילו מלמדים פסנתר אתם ודאי מכירים את זה שבהתחלה האמה והקמיצה רוצות לפעול יחד, ולוקח זמן ללמד את המוח לשלוח מסר רק לאחת האצבעות בכל פעם. באופן דומה ככה גם הלשון והלסת רוצים לעבוד ביחד ובתור שלב ראשון אנחנו רוצים ללמד את הלשון לזוז ללא תלות בלסת.

עבודה עם הלשון שלב ראשון- הפרדה בין לשון ללסת.

תרגיל 1

אחרי שראינו את הלשון ודיברנו עליה הרבה - בואו נזיז אותה קצת. אחד התרגילים שאני אוהב לעשות עם הלשון הם סיבובי לשון, שמחזקים אותה ומעודדים אותה לזוז למקומות שאנחנו לא תמיד מגיעים אליהם בחיי היומיום.

התרגיל הוא די פשוט, בעצם בפה סגור מסובבים את הלשון מחוץ לשיניים כאילו אתם מנסים לנקות את השיניים בעזרת הלשון. באופן הזה עושים שמונה סיבובים לכל כיוון ואז ארבעה לכל כיוון ואז שני סיבובים נוספים לכל כיוון וסיבוב אחד נוסף לכל כיוון לסיום. חשוב לא למהר ולדחוף את הלשון הכי רחוק שהיא יכולה להגיע. בסוף הסיבובים תרגישו את העבודה בבסיס הלשון, ואולי אפילו באמצע התרגיל תרגישו שהלשון עייפה. זה מאוד הגיוני. בתום התרגיל כדאי לבלוע את הרוק שמצטבר ואז למתוח את הלשון החוצה ופנימה כמה פעמים כדי לשחרר מתח שנוצר בלשון.

תרגיל 2

התרגיל השני הוא ה"רסברי" Raspberry. מדובר בעצם על ברבורי הלשון, שזה כמו בירבורים רגילים עם השפתיים פשוט עם הלשון בחוץ, שהאוויר זורם החוצה בין הלשון לשפה התחתונה. התרגיל נקרא כך כיוון שכשהלשון בחוץ באופן הזה היא נראית קצת כמו פטל (?!).

תרגיל 3

התרגיל הבא שאני רוצה לעודד אתכם לנסות הוא תרגיל שעובד על התנועה של קצה הלשון. התרגיל עובר בין Yaya שבו קצה הלשון נח ליד השיניים התחתונות ל- Nana שבו קצה הלשון עולה למעלה ונוגע בחיך הקשה קצת לפני השיניים העליונות.

התרגיל יכול להיות מאוד פשוט כמו 11-33-55-33–11 או אפילו 11-22-33-22-11 וחשוב לבצע אותו מול המראה ולוודא שהלסת רפויה ולא נעה יחד עם הלשון.

הערה חשובה

במידה והלסת ממשיכה לזוז אני ממליץ לעבוד עם שתי אצבעות בין השיניים, פקק שעם בין השיניים או אצבע שמונחת על הלסת התחתונה בתנוחה ורטיקלית (כמו שעושים סימן של להיות בשקט) עם לסת פתוחה כך שקצה האצבע נוגע בחלק הפנימי של השפה העליונה. למשקיעים שבכם שווה לחפש מוצר שנקרא BONE PROP שהוא בעצם חתיכת פלסטיק שהמטרה שלה היא הרחקת שתי הלסתות אחת מהשנייה. הBONE PROP הוא אמצעי שנחקר ומתגלה כיעיל בשיפור הדיקציה בכ-90% יותר מהר. אז מומלץ.

תרגיל 4

אחרי שהצלחנו בתרגיל הזה נעבור לתרגיל שעובד על החלק האחורי של הלשון, ושוב, המטרה היא שנעבוד עם הלשון מבלי להזיז את הלסת.

בתרגיל הזה נעבור בין ההברות A E ו- I כאשר נתחיל מ A שבה הלשון נחה במנח הכי נמוך שלה, ובה הכי קל לתת ללסת להיות הכי משוחררת, ומשם נעבוד לE ו I. אפשר להתחיל בתרגיל שעובד רק על A ו E בהתחלה או ישר להוסיף גם את הI.

מומלץ לתרגל מספר וריאציות על התרגילים האלה. לדוגמא A-E-I-E-A 1-2-3-2-1 או 1-3-5-3-1

או A-E-I-E-A-E-I-E-A 1-2-3-4-5-4-3-2-1

אפשר גם ללכת לתרגיל שעובר רק בין A ו I

מה שחשוב להקפיד זה שהI נשמע באמת כמו I ולא מתחיל להשמע כמו הכלאה של E ו-I.

עבודה עם הלשון שלב שני - יצירת פיץ׳ בלי מעורבות של הלשון והלסת.

אחרי שלמדנו להפריד בין העבודה של הלשון ללסת חשוב לוודא שכשאנחנו שרים ועולים בפיץ׳ הלשון לא בורחת לנו אחורה. זו אחת התופעות הנפוצות ביותר אצל זמרים, וגם אני ביליתי שעות ארוכות מול המראה בנסיון לשלוט בלשון השובבה שלי שרצתה לעשות מה שבא לה.

תרגיל 5

אז בשביל לתרגל את זה אני בעיקר מציע לעבוד עם סלייד או ארפג׳ על כל ההברות השונות ולוודא שקצה הלשון נח ליד השיניים התחתונות ולא מתקפל אחורה. וגם פשוט להסתכל על הלשון בזמן השירה ולוודא שהיא נשארת קדמית ונינוחה.

בנוסף לזה יש מספר תרגילים שאפשר ורצוי לעשות.

תרגיל 6

התרגיל הוא פשוט לשיר תרגילים או אפילו את המלודיה של השיר עם הלשון בחוץ פרוסה ורחבה על ההברות A ו- E. אני מכיר מורות שמעודדות החזקה/משיכה של הלשון עם מטפחת או מגבת קטנה כדי לוודא שהיא יוצאת החוצה מספיק ושהיא רפויה ורחבה. ואם כבר מחזיקים אותה אפשר גם למאסז׳ אותה קצת. זה אולי טיפה מוזר, אבל זה נפלא.

תרגיל 7

תרגיל שאני מאוד אוהב הוא תרגיל על ההברה U עם הלשון מעוגלת החוצה. התרגיל עוזר למצוא מעבר מאוד צר של אויר וסאונד מאוד ממוקד. אני מוצא שהוא מאוד עוזר לקחת את רגיסטר החזה גבוה יותר ולהשאיר את המיקום הקדמי והסאונד החזק במעבר לקול ראש.

לרוב התרגיל שאני משתמש בו הוא 1-5-1 על U עם התחלה קצת אוורירית וסאונד קדמי וטוואנגי. נסו את זה.

תרגיל 8

ועוד תרגיל קצת מופרע הוא לברבר עם הלשון שיוצאת ונכנסת פנימה והחוצה ולעשות תרגילים שלמים ככה. וכנ״ל תרגילים עם הלשון שזזה מצד לצד. זה קצת יותר טריקי, כי הרבה פעמים הלסת תתחיל להצטרף ולזוז יחד עם הלשון - וזה פחות כדאי.

הערה חשובה 2

נקודה שרצוי לבחון היא מתחת לסנטר. תשימו אצבע מתחת לסנטר בחלק הרך, ונסו לבחון אם האזור הזה מתקשה או נהיה בולט כלפי מטה ככל שאתם עולים בפיץ׳. האזור הזה לפעמים נוטה לעבוד כ״כ קשה וחזק שמאוד קשה להרפות ממנו. אז שלב ראשון זו מודעות, ומשחק, ושלב שני יהיה לבדוק את זרימת האוויר. הרבה פעמים תפיסות בלשון באה כפיצוי על חוסר עבודה עם הגוף במקומות אחרים.

אוקייייי יצא נורא נורא ארוך וזה אפילו עדיין לא החצי!

אז נעצור פה לעת עתה ואעמול על ההמשך בקרוב.

עקבו אחרי

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square

!שחר, אני רוצה לקבל עדכונים

bottom of page