top of page

מורן כהן טלמור ושיטת לובטרי


בצירוף מקרים די מיוחד, לאחר שקראתי את ההודעה המעניינת של מורן כהן טלמור בנוגע לקורס למורים בשיטת לובטרי (LoVetri) שהיא רוצה לפתוח, פניתי אליה והתעניינתי לשמוע על השיטה. עשינו סְקִיוּפ מעניין בו מורן סיפרה לי על הדרך שלה ואיך שהיא נחשפה לג׳יני לובטרי ולשיטה שלה.

מורן סיפרה שהיא מגיעה מתחום של אומנויות לחימה וטיפול הוליסטי. מי שעוסק בתחומים אלו או בכל תחום דומה שעוסק במודעות גוף יודע שתחומים אלה עוצרים בתוכם המון רבדים של ידע ומודעות, ושאין סוף להעמקה שאפשר להגיע אליה על ידי תרגול.

מורן שהייתה תלמידתה של נירה גל מספר שנים הרגישה שהיא צריכה להמשיך ולהעמיק והאינטואיציה שלה הובילה אותה לנסוע לארה״ב לסדנה של ג׳יני ושם ״נפתחו לה הצ׳אקרות״ כמו שאומרים. פתאום היא הבינה כמה ידע ועומק עוד יש לה לגלות.. ומאז היא נוסעת כל שנה לבלות עם ג׳יני בארה״ב וללמוד ממנה את תורתה.

כשמורן הסבירה על השיטה של ג׳יני התקשיתי להבין. אז כשמורן שמעה שאני גר בלונדון מיד נזכרה שג׳יני בדיוק מגיעה ללונדון להעביר סדנה של יומיים על השיטה. מבלי להתמהמה יותר מדי, נרשמתי לסדנה והלכתי לשמוע על מה מדובר מיד ראשונה!

ג׳יני פעלה בתקופה שבה עדיין הייתה רווחת השיטה הקלאסית בהוראה של פיתוח קול וכל מה שחרג מהמסגרת הזו נותר בלימבו, ללא הגדרה. היא לא מצאה את עצמה בעולם הקלאסי והרגישה שיש מעבר וכך התחילה לחקור ללמוד ולהעמיק.

לא ארחיב על הרקע הרחב הקריירה המרשימה של ג׳יני, על המחקרים שביצעה, המאמרים שפרסמה וכו׳ את כל אלה אתם יכולים למצוא באתר שלה ובאתר החדש של השיטה שלה. אני רק אכתוב על ההתרשמות שלי מהמפגש איתה ועם השיטה.

אלו הן המסקנות שלי על שיטת לובטרי ועל ג׳יני:

קודם כל אגיד, למרות שג׳יני לא צריכה את האישור שלי, שאין ספק שהיא מקצועית מאוד ויש לה ידע רב והיא יודעת על מה היא מדברת.

מדובר במורה מנוסה שמשתמשת בתרגילים טובים וישנים של ״בל קנטו״ שהשקיעה מאמץ מיוחד לארגן את הידע והניסיון שרכשה לאורך שנים של הוראה, העמקה ומחקר למתודה שעושה סדר בפיתוח קול במטרה להעביר את הידע הלאה. אני חושב שזה מבורך. את הידע שלה ריכזה ג׳יני בקורס שמתחלק לשלושה שלבים ולשיטה קראה Somatic voice work.

שלב 1 - יישום בסיסי

היכרות עם עקרונות פעולה של מדע הקול ורפואה.

טרמינולוגיה ותיאור אובייקטיבי של התנהגות קולית.

גישה והתנהלות הולמת של מורה מול תלמיד.

מצהיר שעל המורה להבין מה משרת כל תרגיל שהוא בוחר לעבוד עליו עם תלמידיו. (בין אם זה כדי לשנות התנהגות לא רצויה או לעודד התנהגות רצויה)

מתבסס על פדגוגיה קולית מסורתית.

שלב 2 - יישום מתקדם

מוקדש ברובו להבנת האופן בהן עובדים תרגילים קוליים - מה הם עושים, באיזה אופן ומדוע.

מתייחס לגילאים, רקעים ושאיפות שונות של תלמידים ובאיזה אופן אלו משנים את תהליך ההוראה.

מחדד את יכולת המורה להעריך את רמת התלמיד ולבחור תרגילים בהתאם.

מתייחס לאספקטים שונים של שירה בת זמננו ועל השפעות אפשריות לבריאות הקול.

שלב 3 - רפרטואר, פתרון בעיות ורפואה קולית.

ג׳יני מארחת מומחים שונים שמרצים על טכניקת אודישנים למחזות זמר, ג׳אז, פתולוגיות קוליות ועוד. וכן, מלמדת דרך קלה ומהירה להוראה של פיתוח שמיעה אנשים שלא מצליחים לשיר במנגינה, מעודדת קריאה, הבנה ועיסוק במחקר קול ושיתופי פעולה עם רופאי אף אוזן גרון ובעלי מקצועות מדעיים קרובים.

השם Somatic Voice Work כשלעצמו מרמז על הגישה ההוליסטית לגוף ולשימוש בו בכדי להגיע לקול בריא וטוב. לא מפתיע שמורן התחברה לשיטה הזו מכל השיטות, שכן היא באה עם מודעות גוף גבוהה בעצמה.

השיטה היא "פשוטה" ומייחסת אך ורק לאלמנטים הבאים:

רגיסטרים - chest, head, mix

צבע/גוון - dark, bright

יציבה נכונה נשימה.

אך למרות שהיא פשוטה - היא לא פשטנית ומצריכה ידע וניסיון רב כדי לשלוט בה ולהבין לעומק כל אחד מהפרמטרים האלה.

בעיני, הפילוסופיה של ג׳יני היא מה שמבדל אותה ממורים אחרים.

העקרונות המרכזיים:

  • לימוד פיתוח קול הוא תהליך ארוך וממושך כשם תהליך אימון של כל ספורטאי מקצועי.

  • העבודה היא מבחוץ פנימה. יוצרים צורה מסוימת בגוף ומחכים להגעתה של התנהגות הקולית הרצויה שאמורה להגיב בהתאם לגירוי החיצוני.

  • צריך לעזור לתלמידים להגיע לסאונד רצוי על ידי טריגרים בדמות תרגילים ודימויים על מנת לאפשר לגוף למצוא את האופטימום של השימוש בקול ולהימנע מלחץ ושימוש לא נכון שנובעים ממניפולציות ״חיצוניות״ שאינן ״טבעיות״.

  • ג׳יני לא אוהבת דיבור על מניפולציה של הגרון או המיתרים אלא מנסה להגיע לתוצאות רצויות ע״י שימוש בתרגילים שעוזרים להתנהגות הרצויה להופיע באופן טבעי. לדבריה רק כך אפשר לשמור על הקול בריא ויציב ולא ושיטות אחרות נוטות לרצות להגיע ל- quick fix בעזרת מניפולציות חיצוניות.

  • ג׳יני מבססת את העבודה על הקשבה לגוף, מעודדת לימוד של שיטות של מודעות גופנית כמו פלדנקרייז, יוגה וכו׳.

  • האחריות על התקדמות התלמיד מוטלת על המורה בלבד. המורה צריך למצוא את הגירוי הנכון שיעודד תגובה רצויה אצל התלמיד, וכך ע״י תרגול חזרתי לשנות את ״ברירת המחדל״ של הגוף בשירה.

  • לדוגמא - לא אוהבת שאומרים לתלמיד שהוא צריך לשחרר את הלסת.. אלא חושבת שצריך ליצור מודעות אצל התלמיד לאפשרויות אחרות של הלסת, ליצור הנעה ולאפשר לגוף למצוא דרך טובה יותר בעצמו ע״י תרגול של תרגילים מוכוונים לסוגיה.

  • מעודדת שימוש בתיקונים חיוביים ופידבק חיובי על שלילי.

  • מעידה על השיטה שלה שמכילה אספקטים רוחניים בכך שמתייחסת לקול כמשהו אינטימי, אישי וקדוש.

ציטוט שאהבתי:

משפטים שלקחתי איתי הלאה:

  • ״לחכות לאוטובוס״ - דברים לוקחים זמן וצריך סבלנות לתת לגוף לעבור את תהליך הלמידה.

  • ״אין משטרת הקול״ - זה לא משנה (וגם אין תשובה נכונה) בנוגע למשל לכמה אחוזי קול ראש או קול חזה יש במיקס של זמר כזה או אחר. העיקר אם זה נשמע טוב, מרגיש טוב, ומתאים בסגנון.

 

סיכום:

מהמפגש הקצר עם ג׳יני, לא הצלחתי לקבל מושג ברור איך ג׳יני מתכוונת להעביר את כל הידע שלה בקורס.

אני חושב שמדובר בעיקר על פילוסופיה מאוד מעניינת של אשה אחת מאוד מנוסה בשילוב עם ידע טכני שנרכש לאורך שנים. למרות שיש מורים רבים במעמדה ברחבי העולם, העובדה שהיא עשתה עבודה כדי להעביר את הידע באופן מאורגן בצורה מתודית - מאוד משמחת ובודאי מקלה על הלמידה. נראה לי שווה בדיקה.

אני לא בטוח שאני מסכים שאי אפשר ללמד גם מה שהיא מכנה ״מניפולציות״ לקול כדי לייצר מודעות לאפשרויות השונות. מדובר על ביצה ותרנגולת- האם קודם לעבוד מהסאונד ואז להרגיש מה קורה בגוף (כמו שלובטרי מעודדת) או לשנות משהו בגוף ולראות מה קורה לסאונד.

עדיין לא השתכנעתי שהטרמינולוגיה של שינוי גובה תיבת הקול או דיבור על עוצמת סגירת המיתרים והמיתרים המדומים מזיקים לקול בטווך הארוך.

אהבתי את הביקורת של ג׳יני על מורים שמלמדים תרגילים מבלי להבין מה המטרה שלהם במקום לעבוד הפוך - להבין מהי המטרה שלך וליצור תרגיל (או להשתמש בתרגיל קיים) שיעודד הגעה לפתרון.

 

חזרה למורן.

מורן, שאמנם אכן מלמדת בשיטת לובטרי, מדגישה שהיא מביאה הרבה מעצמה - מהאישיות והידע שרכשה לאורך השנים אל תוך ההוראה:

״אני שמה יותר דגש על הנשימה בעוד שג׳יני עובדת הרבה עם הקול. אני מאמינה שהאויר הוא החומר שזמר עובד איתו. לא הקול. כמו שנגר עובד עם עץ. אני רואה הבדל עצום כשאנשים עובדים עם מודעות תחושתית במערכת הנשימה שלהם תוך כדי שירה.

בעוד שג׳יני עובדת עם זמרים מברודווי או זמרים קלאסיים ואנשי מקצוע שצריכים לענות לדרישות מקצועיות מסוימות אני דווקא מאד אוהבת את הקטע הטיפולי. אני אוהבת להשתמש באותם תרגילים כדי ליצור חופש וחיבור בגוף עם אנשים עם פוסט טראומה, עם בעיות יציבה, עם פתולוגיות...

אני יותר מעוניינת בשירה כגשר אמיתי בין גוף לנפש. בכל שיעור אני מגלה מחדש כמה שהשירה

היא ״כלי רכב״ יעיל להגיע למקור. למקום שבו יש רק בריאות.

בלטינג הוא לא הדבר המרכזי שמעסיק אותי. אם אני יכולה באמצעים טכניים כמו איזון ווליום במיקס לעזור לזמר להרגיש סופר חופשי, ולהגיע לסאונד יציב וקול נשלט שלא נשבר במעברים והזמר מרגיש שהוא הארי פוטר של הקול שלו- אני אחלה.״

באוקטובר מורן תפתח שני קורסים של 12 מפגשים למורים לפיתוח קול, בחדרה ובת״א. באלו היא תלמד איך להתאים תרגילים לתלמידים עם התמודדויות שונות מתוך הבנת הפונקציונאליות של התרגיל ואיזה מטרה הוא משמש.

לפרטים -

מורן כהן טלמור - sacredsongs@gmail.com , או בפייסבוק שלה.

מורן, שמלמדת באזור חדרה, ביקשה לציין שמי שמעוניין בשיעורים בשיטת לובטרי באזור המרכז יכול לפנות למיכל כהן, מורה ותיקה שמלמדת בשיטה.

מיכל - 0546925644

עקבו אחרי

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square

!שחר, אני רוצה לקבל עדכונים

bottom of page