top of page

איך ללמוד שיר חדש?! ארבעת שלבי העבודה


הרבה פעמים תלמידים מסתבכים עם עבודה על שיר, ומתחילים להכנס לסטרס כי הטכניקה לא עובדת, הצלילים קשים לקליעה, המילים מתבלבלות ומי בכלל יכול לחשוב על הגשה.

במקרים כאלה אני מזכיר להם את השלבים בלימוד שיר. חשוב מאוד לזכור אותם ולעבוד בצורה מתודית ולהגיש להם את המשימה בביסים שאפשר ללעוס.

ארבעת שלבי העבודה על שיר:

1. שינון המלים והמנגינה

צריך לדעת את המילים והצלילים של השיר.

נשמע ברור מאליו? זה לא.

הרבה תלמידים לומדים שירים מהקלטות. הבעיה בזה היא שהביצוע שהם שומעים זה להקשיב למישהו שנמצא כבר בשלב הרביעי של העבודה על השיר (הגשה והופעה) ובשלב הזה הרבה זמרים לוקחים בעלות על השיר ומשנים דברים שונים בקצב ובמלודיה. משמע אם לומדים מהקלטה - לומדים ״טעויות״ ומדלגים על הרבה שלבים בתהליך של לימוד השיר. כך יוצא שזמרים רבים פשוט שרים בצורה לא אוטנטית - ונשמעים כמו חיקוי של מישהו אחר.

מהקלטות הדבר היחידי שאפשר וכדאי ללמוד הוא אינטרפרטציה (פרשנות של האמן את השיר והגשה שלו). גם אז, רצוי לראות מספר מבצעים ולא יותר מפעם/פעמיים כל אחד בשביל לקבל השראה ולא להעתיק.

אני מציע למי שקורא תוים - לעבוד עם תוים וללמוד את השיר ליד הפסנתר, ומי שלא.. שילמד ומהר. אבל עד אז כדאי לעבוד עם הקלטה איטית של הצלילים. בקשו מהמורה שלכם או מחבר שמנגן שיקליט לכם את השיר עם הצלילים והקצב כמו שכתוב בתוים. אם אפשר רצוי בקצב מאוד איטי ובקצב הרגיל. הרבה פעמים אנחנו לומדים שירים מהירים לא נכון כי הצלילים עוברים פשוט מהר מדי ואנחנו לא מספיקים להתכוונן אליהם. ע״י עבודה עם הקלטה בקצב איטי יותר קל לודא שאנחנו קולעים לכל הצלילים כמו שצריך.

וברצינות- כדי להיות עצמאים ומקצועיים - למדו תוים לפחות ברמה בסיסית כדי שתוכלו ללמוד שיר בצורה עצמאית. אם אתם רואים את עצמכם כזמרים לעתיד תזכרו שכזמרים אתם קודם כל מוסיקאים, ושפת המוסיקה היא תוים. בנוסף, התוים מכילים בתוכם המון אינפורמציה לגבי הקצב (והשינויים בקצב), הדינמיקה (עוצמה), פיסוק ובנייה של משפטים מוסיקליים ועוד.

עניין נוסף שאני נתקל בו הרבה עם תלמידים הוא בעיה בשינון שיר. האמת היא שלהרבה תלמידים פשוט קשה לשנן. זה עניין של תרגול. ככל שעושים את זה יותר היום- זה יהיה יותר קל מחר. ישנן כל מני שיטות לעבודה על שינון ותרגול, בתקווה אכתוב על זה פוסט בקרוב.

ארטיקולציה ומבטא.

ישום של שני אלו רצוי לעשות הכי מוקדם בתהליך. אם אתם הולכים לשיר שיר במבטא אמריקאי אין טעם ללמוד אותו קודם לכן במבטא בריטי. הקלו על עצמכם וחשבו על העניין הזה מראש. אם מדובר בשיר מאתגר מבחינת המילים או הברות מסויימות - לימדו את אלו מראש והכניסו אותם למערכת לפני שמגיעים ליישום הטכניקה.

2. יישום טכניקה.

הו. בדיוק על זה רציתי לדבר אתכם.

טוב, כדי ליישם טכניקה צריך קודם כל לדעת מה ליישם. וזה תלוי בשלב שבו אתם נמצאים כזמרים.חלקנו צריכים לעבוד על הדיקציה, או על המעברים בין הרגיסטרים, על שחרור הלסת, על הברות ברורות וטובות, על נשימה, ועוד ועוד. אני לא יכול לעזור לכם בזה בפוסט, אבל(!) יש מספר דברים שחשוב לזכור, שבהם אני נתקל שוב ושוב-

אם מדובר בשיר מהיר - כדאי לעבוד עליו לאט לפני שרצים. חלק מהעניינים הטכניים אצל זמרים מתחילים פשוט לוקחים יותר זמן. למשל נשימה טובה, חיבור לתהודת חזה, ועוד. אז קודם כל נסו לעבוד לאט. אם יש לכם הקלטה איטית שקלו לעבוד איתה גם בשלב הזה.

פירוק והרכבה מחדש

בשלב הזה אפשר ולפעמים אף רצוי להוריד ולפשוט חלק מהמאפיינים של השיר לצורך עבודה טכנית. לדוגמא, אם אתם צריכים עבודה על הברות - תורידו את העיצורים. אם אתם צריכים עבודה על ׳לגאטו׳ - נסו לשיר את השיר על הברה אחת. אם אתם צריכים עבודה על סאונד מסויים (טוואנג/ קול ראש/ מיקס/וואטאבר) - נסו לשיר על סאונד שבו יותר קל לכם לייצר את האיכות הרצויה. רק אחרי שאתם שולטים באלמנטים הטכניים הספציפיים - נסו לחזור ולשלב את הדברים.

3. סגנון.

העניינים הטכניים והסגנוניים הרבה מאוד פעמים עובדים ביחד, כי העבודה הטכנית מתמקדת הרבה בייצור סאונד שהסגנון דורש. עם זאת, יחד עם הסאונד באים כל מני אפקטים קוליים שונים ומוסכמות שצריך להכיר וללמוד.

הכי טוב ללמוד את אלה ע״י הקשבה לשירים דומים של אותו מבצע/מישהו אחר ששר באותו סגנון/ שירים אחרים של אותו מלחין. הקשיבו היטב ובחנו מה מאפיין את השירה שלו ומה דומה/ שונה בו מאמנים אחרים הפועלים באותו תחום. נסו ליישם את המאפיינים האלה על השיר ולתכנן איך להפוך אותו לנכון סגנונית, מעניין וטרי.

4. הגשה והופעה

השלב הזה הוא טריקי, כיוון שהוא בעצם רלוונטי לאורך כל תהליך הלמידה ורצוי לשלב אותו הכי מוקדם שניתן. עם זאת, לא כולם מסוגלים. זה קשה יותר לעסוק בהגשה והופעה כאשר עדיין צריך להתרכז במלים או בצלילים שלא ממוקמים כמו שצריך.

גם אם לא מתרכזים בהופעה עצמה בשלבים מוקדמים יותר, יש כמה דברים שעשויים לעזור -

שימו לב שאם אתם שרים את השיר מדף עם מלים או מתוים - אל תחזיקו את הדף ביד ופנו את הידיים שלכם להיות חופשיות ורפויות.

בזמן עבודה על טכניקה, סגנון, ומוסיקליות תלמידים רבים שמים יד על הבטן כדי לזכור את הנשימה הנמוכה, או עושים כל מני מחוות שונות. למרות שאלו עשויות לעזור לכם בשלב הנוכחי הם יפריעו לכם מאוחר יותר בשלב ההופעה, אז רצוי לשחרר מחוות אלה כמה שיותר מוקדם בתהליך אחרי שהעקרון נקלט בגוף.

מורים רבים נותנים לתלמידים ״כוריאוגרפיה״. הכוונה לתנועה כלשהי שאמורה לעזור לו לבצע את השיר בצורה הרצויה. גם פה צריך לזכור לשחרר את הכוריאוגרפיה ברגע שהתחושה בגוף נקלטת ולנסות ליישם את התרגיל בלי התנועה הנלווית.

והכי חשוב כמובן -תנו את הכבוד הראוי למילים, ולסיפור שמועבר בשיר.

איך עובדים על הגשת שיר זה כבר נושא לפוסט שלם בפני עצמו אבל אם עבדתם נכון בשלבים המקדימים השלב הזה יהיה מהנה, ונושא פרי!

בהצלחה :)

עקבו אחרי

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square

!שחר, אני רוצה לקבל עדכונים

bottom of page