top of page

איך ללמוד בלי לפשוט רגל


לימודי מוסיקה זה יקר!

מי יכול להרשות לעצמו ללמוד ריקוד, שירה, פסנתר, ומשחק?

בעיקר כשמגיעים להכשרה מקצועית המחירים בשחקים, ההורים כבר לא בהכרח עוזרים וצריך לממן גם דירה וחיים.. כולנו היינו שם. חלקנו עדיין שם.

מה עושים?

כמה אפשרויות שאני דבקתי בהן עד כה -

1. בארטר עם חברים / מכרים

בעת הלימודים באקדמיה בירושלים קיבלנו רק שנה אחת של לימודי פסנתר ככלי משנה לשירה. אבל שנה זה לא מספיק- רציתי להשתפר עוד וללוות תלמידים הכי טוב שאני יכול!

מה עשיתי כדי להמשיך להשתפר?

חיפשתי מישהו שיכולות הפסנתר שלו גבוהות משלי, שמעוניין ללמוד פיתוח קול (או כל דבר אחר שיש ביכולתך ללמד/לתת) הרעיון הוא סחר חליפין - אני נותן שעה ומקבל שעה.

או כל הסכם אחר שמקובל על שני הצדדים.

אני מצאתי את תמר, טל והיום יש לי את סטפנוס שמקדמים אותי בכל פעם עוד צעד לקראת פסנתרנות יותר טובה והיום הם גם חברים מהממים.

2. עודדו חבר מתחיל לעשות קבוצת למידה.

בירושלים, עודדנו את חברנו אביחי לפתוח קבוצה של ריקוד (ג׳אז, בלט, וטיפונת סטפס). בהתחלה היינו רק שני תלמידים ולאט לאט זה גדל. לאביחי זה עזר כי הגיעו אליו ככה גם עוד תלמידים פרטיים והעלה את קרנו ולנו זה עזר כי קיבלנו שיעור חצי פרטי בו היתה לנו השפעה רבה על הבחירה בתוכן שעניין אותנו להעמיק בו.

והתשלום? סמלי.

היום אנחנו עושים דבר דומה עם השכנה מלמטה שהיא מורה מתחילה ליוגה. אליסון בדיוק סיימה את הקורס שלה לפני ממספר חודשים ולאט לאט צוברת עלינו נסיון בהוראה, קונה ציוד נדרש ובונה בטחון בתור מורה. אנחנו נהנים משיעורי יוגה מעולים וזולים.

אה, וגם טל מטפל לה בגינה (אבל זה בלי קשר כי הוא אוהב לעבוד עם אדמה ורצה שיהיה קצת נוי בחצר... אבל זה לא מזיק לשימור יחסי שכנות טובה, וכולם נהנים מהמצב!)

חייבים להתקדם בתחום החזק שלכם, ולא מסתפקים במורה מתחיל?

3. ערכו שיעורים אחת לכמה זמן שמתאפשר לכם.

רבים חושבים ששיעורי פיתוח קול הם לא יעילים אם לא מקיימים שיעור אחת לשבוע לפחות.

זה פשוט לא נכון. כאשר עוברים הכשרה בפיתוח קול, בעיקר בתחילת הדרך, חשוב מאוד לקיים שיעורים סדירים. כאשר התלמיד מכיר את קולו ושולט באופן סביר בטכניקה, אפשר להסתפק בשיעור אחת לכמה שבועות.

עם זאת כדי להתקדם חשוב לזכור מספר דברים חשובים כדי למקסם את היעילות של השיעורים-

א. להגיע מוכנים ובזמן.

אם אתם צריכים עזרה עם טכניקה - חשוב מאוד להגיע מוכנים עם השיר, לדעת אותו כמה שאפשר בעלפה, להכין אותו מוסיקלית וכן מבחינת ההגשה והמשחק.. ולהפך. במידה ואתם צריכים עזרה עם הגשה ועניינים מוסיקליים - ודאו שאתם שולטים היטב בטכניקה הנדרשת לביצוע השיר - כך שהמורה יוכל להתמקד בדיוק בדברים שאותם אתם צריכים.לצערי לא מיותר להזכיר שחשוב להגיע בזמן ולכבד את הזמן שלכם ושל המורה.

ב. שגרת אימונים

כמו שכבר כתבתי הרבה - פיתוח קול זה סוג של אימון גופני. אם אתם לא נפגשים עם מאמן הכושר שלכם (המורה לפיתוח קול) כדאי מאוד שתעבדו הרבה בין השיעורים. אני תמיד מעודד את תלמידיי להקליט את השיעורים, להקשיב ולתרגל בבית.

ג. קריאה ולמידה ממקורות נוספים

מסיבה מסויימת בתחום שלנו לא נהוג לפנות לספרות כתובה, למרות שהיא קיימת, היא מעניינת ומלמדת. קראו, למדו, צפו בסרטונים ביו-טיוב והתנסו בדברים שונים. לא יודעים מאיפה להתחיל? שאלו את מוריכם, והמשיכו לעקוב אחר הבלוג. אני עובד על רשימת המלצות למקורות אמינים וטובים.

ד. שאילת שאלות

כאשר מתרגלים באופן עצמאי נתקלים בכל מני בעיות וקשיים שלא נכחו או שלא קיבלו התייחסות קודם לכן בשיעור. רשמו לפניכם שאלות ונקודות קושי ובקשו מהמורה להתייחס אליהם.

ה. אורך השיעור

כל אחד מאיתנו, גם התלמידים והן המורים עובדים באופן שונה. שימו לב איזה אורך שיעור הוא האפקטיבי ביותר עבורכם ועבור המורה. אני מציע לנסות שיעורים של 30/45/60/90 דק׳ ובדקו מה עובד באופן הכי טוב.

קצת מההתנסות שלי-

אני עובד בצורה יותר ממוקדת בשיעור של 30 דק׳ יש פחות זמן לקשקושים וסיפורים, והשיעור מאוד תמציתי. עם זאת זה תמיד מרגיש לא מספיק.. ועובר מהר מדי! שיעור של 45 דק׳ בדרך כלל מרגיש מדויק ונכון (תלוי כמובן גם בתלמיד) ושיעור של שעה מרגיש מרווח, נעים ולרוב מאפשר יותר קרבה וקשר אישי ותומך שחשוב לחלק מהתלמידים.

עם תלמידים מתקדמים שאני רואה אחת לכמה זמן - אני שמח לעבוד גם יותר משעה, בעיקר אם אנחנו מתמקדים גם הרבה בהגשה ומשחק ולא רק טכניקה שעשויה להיות מעייפת לאורך זמן.

אפשרויות נוספות -

סקייפ -בדקו עם המורה אם ניתן לקיים שיעורים בסקייפ אחת לכמה זמן. ככה חוסכים על נסיעות, חנייה וזמן.

פרברים-שיעור הרחק מהמרכז לא בהכרח יהיה פחות טוב אבל לרוב יהיה זול יותר. המורים הכי טובים בירושלים יעלו פחות מהמורים הכי טובים בת״א.

זה היצע-וביקוש ולא בהכרח קשור לאיכות ההוראה.

אלה רק כמה רעיונות ומחשבות איך להתקדם בתחום מבלי לפשוט רגל.

יש לכם עוד רעיונות? התנסויות? כתבו לי פה למטה - אשמח לשמוע! :)

עקבו אחרי

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square

!שחר, אני רוצה לקבל עדכונים

bottom of page