top of page

מיפוי שיטות לפיתוח קול - מבוא


בביקור הנוכחי בארץ הרבה אנשים שאלו אותי אם אני מתכנן לחזור בקרוב לארץ. ניסיתי להסביר לכולם שאני מרגיש שלא מיציתי את העושר הגדול בידע שקיים באנגליה בתחום של טכניקה קולית.

קיימות היום מספר שיטות מאוד מצליחות בעולם, שמבוססות על ידע אנטומי ועל מחקר, ואת כולן אפשר ללמוד לעומק באנגליה. בארץ לעומת זאת, לתפיסתי, רוב המורים / המורות, למדו בעברן "בל קנטו" ופיתחו שיטות שלהן שמבוססות על הרבה אינטואיציה, ניסיון, ידע שרכשו ממורותיהן בנוסח והגדת לבנך, וטעם אישי. אלו יכולים להביא אחלה של תוצאות עם תלמידים, בהתאם למורה, אולם בעיני הם לא מספיק תורמים לידע של התלמיד ולא נותנים כלים לעבודה עצמאית וחופש אמנותי.

למדתי "בל קנטו" עם כמה מורים ומורות ולכל אחד הייתה גישה משלו. אחד חושב שצריך להכניס את הבטן ואחת חושבת שצריך להוציא אותה, אחת אומרת להרים את החיך והשנייה אומרת להשאיר אותו נייטרלי.. ואין בין המורים שפה משותפת. העבודה לרוב נסמכת על שימוש בדימויים מהעולם הוויזואלי, שגרמו לי לעתים לא רחוקות לתסכול ותחושה של חוסר בהירות.

בלימודי באנגליה למדתי שיטה שקוראים לה LCS שהיא בעצם מבוססת ברובה על שיטה אחרת, שרווחת מאוד באנגליה - שנקראת אסטיל. אסטיל מצויה ברוב בתי הספר המלמדים מחזות זמר, ולא רק. מה גם שהיא כ"כ רווחת - שגם מי שלא מלמד אותה - לרוב מדגיש בפרסומים שלו שהוא מיוחד בזה שהוא לא מלמד רק אסטיל אלא מתבסס על שיטה אחרת. גם בתור מורה אני נתקל במודעות דרושים שמחפשים מורים עם הסמכה של אסטיל ובקיצור.. הגיע הזמן שזה יגיע גם לארץ. בנוסף לאסטיל, לא מזמן עשיתי קורס קצר של CVT והיה ממש ממש מעניין, וזו גם שיטה מצליחה, שמאוד נפוצה בסקנדינביה, וגם היא מבוססת על מחקר. בקיצור מרתק.

כל שיטה כזו היא שפה ודרך תקשורת שיוצרת חיבורים נוספים במוח בין דברים שאנחנו כבר יודעים לעשות או שידענו בתור תינוקות, לבין שם כזה או אחר, או לפעמים אפילו מחוות ידיים. הקישורים האלה עוזרים לנו להיות יותר מודעים ורגישים לתחושות בגוף כשאנחנו שרים או לסאונד שאנחנו יוצרים.

אני לא מאלה שמאמינים רק בשיטה אחת או פוסלים את הידע של הבל קנטו. היו לי מורים מצוינים ממש גם בשיטה הזו.. אבל אני בהחלט חושב שכדאי להיחשף לידע החדש שיש בעולם.. לשלב ולרכוש כמה שיותר כלים שיכולים להועיל לנו עם רכישת טכניקה מבוססת ובעיקר עם הוראה.

החלטתי לעשות מעשה ולמפות את השיטות השונות שאני נתקל בהן. אעשה זאת באמצעות ראיונות עם מומחים של השיטה מהארץ, (במידה וקיימים כאלה) כדי שהם יהיו נגישים לכם באופן ישיר. תוכלו להתייעץ איתם, ללמוד אצלם, ולשאול אותם שאלות. אם מדובר בשיטה שאין מומחים שלה בארץ אז אראיין באנגליה. כדאי לעקוב.

שיטות וטכניקות פיתוח קול

LCS - Laryngeal Conditioning System

עקבו אחרי

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square

!שחר, אני רוצה לקבל עדכונים

bottom of page