top of page

למה כדאי לשאול - למה


מכירים את זה שמורה לפיתוח קול אומרת לכם אוקיי עכשיו אתם צריכים להכניס את הבטן, לעמוד זקוף, להוריד את הסנטר, להעלות את הלשון וכל מני דברים שכאלה?

השאלה היא למה?!

ועוד שאלה שצריך לשאול היא למה זה חשוב לדעת למה?!

לפעמים ״ככה״ זה באמת לא תשובה.

השבוע פנה אלי במייל אדם חביב, זמר יוצר, שעוקב אחרי הבלוג שלי.

אחרי שקרא את הבלוג - החליט שהוא מעוניין להתייעץ איתי ושאל:

״אני עומד בפני הקלטות שירה לאלבום ורציתי להתייעץ לגבי 2 עניינים:

  • הראשון הוא לשיר במבטא ודיקציה נכונים באנגלית ולנשום במקומות הנכונים

  • הדבר השני הוא לשיר נכון. אני יודע שללמוד לשיר "נכון" ולדעת לכוון את הקול שלך למקום מסויים יכול לקחת כמה שנים יפות אבל אין זמן ברשותי ואני רוצה לסיים מה שהתחלתי.״

השאלות האלה, בעיני, הן עדות שמישהו החדיר לו לראש שהוא לא שר ״נכון״ או שיש דרך מסוימת לשיר נכון ושאם הוא לא למד אותה אז הוא כבר בהגדרה - לא שר נכון.

אז זהו שזה לא ככה.


ספציפית לגבי השאלות שנשאלו, בעיני, אין דיקציה אנגלית "נכונה". כלומר, באנגלית יש הרבה מאוד ״דיקציות״ שיכולות להיות נכונות וזה בסופו של דבר תלוי לאן מכוונים.

רוצים להשמע כמו מישהו מניו-יורק? או מישהו מניו-אורלינס או ממנצ'סטר.. או מלונדון..? או בכלל פשוט להיות מספיק מובנים עם המבטא הטבעי שלכם, הישראלי.. מה רע בזה? בעיקר בסצינת האינדי. אם היינו מדברים על מחזמר שמתרחש בזמן ומקום מסויימים- כן.. יש נכון ומדויק בסיטואציה הזו.

לגבי נשימה.. בעצם - אותו הסיפור. נשימה היא הכרח בשירה, כמו בדיבור.. אבל גם אפשר להשתמש בה כאמצעי אמנותי, והבחירה של איפה לנשום... היא החלטה אמנותית. אין "נכון". אם הזמר מתקשה לנשום איפה שהוא היה רוצה לנשום, זה סיפור אחר ועל זה אפשר וצריך לעבוד.

והכי חשוב ״לשיר נכון״?!

יש המון דרכים לשיר נכון. המון סגנונות. המון שיטות לפיתוח קול שאנשים נשבעים בהם והמון טכניקות שונות/ דומות/ סותרות שיכולות לעבוד. אין מקום אחד שנכון לכוון אליו את הקול, יש ספקטרום שלם. צריך בכל זאת לסייג ולהגיד שיש דבר כזה לשיר "לא נכון" - והכוונה היא בעיקר ששרים לא בריא. אבל זה כבר סיפור אחר לגמרי ולרוב יבוא כבקשה מהזמר שסובל מכל מני בעיות של עייפות קולית וכל מני פתולוגיות אחרות.

למה?!

למה אני חושב שזה מעניין אתכם?

למה אני חושב שזה קשור להכרח לשאול - למה?

מורים שמלמדים איך ״צריך״ לשיר מגבילים את הזמר לאיך לדעתם, או בסגנון שלהם, או לפי הטעם שלהם צריך לשיר. גם אני עושה את זה לפעמים. אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים עם זה- כי יש הרבה דרכים לשיר. תמיד צריך לזכור לסייג את האמירות שלנו ולזכור שיש הרבה דרכים ״נכונות״ לשיר. יש נכון שונה לכל סגנון וז׳אנר, נכון לשפה, נכון לתרבות, ויש נכון לאמן.

לגבי תלמידים- אם הם היו שואלים יותר ״למה?״ הם היו מקבלים יותר כלים לעבודה עצמאית ולהבנה מתי כדאי להשתמש בכלי שהמורה נותן להם.

ככה אולי במקום להרגיש שהם שרים נכון או לא נכון היו בוחרים להשתמש בכלים בצורה אמנותית.לדוגמא, בפיתוח קול אנחנו עובדים הרבה על מיקס של קול חזה עם קול ראש. אבל יש זמרות שמשתמשות ״בשבר״ שלהן כטרייד-מארק. ומשתמשות בו בחכמה בצורה אמנותית! אז הם שרות לא נכון?

לדוגמא יש זמרות וזמרים שנושמים במקומות לא סבירים בעליל, באמצע מילה, באמצע משפט.. כביכול איפה ש״אסור״ ולא ״נכון״.. ועדיין יש להם קריירה מפוארת. למשל ריטה שידועה בהתנשמויות שלה... אני בטוח שהיא לא למדה את זה מאף מורה לפיתוח קול. ;)

בקיצור תלמידים יקרים, תשאלו למה.

תבינו את הסיבה ותבחרו מתי נכון או לא נכון להשתמש בכלים שניתנים לכם. אם המורה אומרת לכם להוריד את הסנטר.. תשאלו למה? איזה סאונד זה יוצר? מה קורה פיסית בגוף? מה קורה אם עושים בדיוק את התנועה ההפוכה? למה זה רלוונטי עכשיו בנקודה הזו שאנחנו הגענו אליה בשיעור ומעבר לנקודה זו מתי עוד נכון ומתאים להשתמש בזה.

אני חושב שתלמיד צריך לחדד לעצמו מהן הנקודות שהוא רוצה בהן עזרה. אולי יש שיר מסוים שהוא חושב שהאנגלית שלו בו לא מספיק טובה, או שהוא לא מצליח לנשום איפה שהוא רוצה וחושב שנכון לנשום. או שאולי הוא מצטרד בקלות, או שהיה רוצה להשמע אחרת ממה שהוא נשמע. ולזכור.. לרוב, ובעיקר בשירה קלה, אין ממש חוקים.. זו היצירה שלכם.

אם תוכלו להגדיר לעצמכם מה אתם צריכים ורוצים בו עזרה יהיה לכם גם יותר קל למצוא את האדם הנכון לעזור לכם, וגם תדעו על מה להתמקד בעבודה..

--

בסוף יוני אני אגיע לסדנא לזמרים שמארגנת מיקה עינב! הנפלאה.

בסדנא הזו אני אדבר קצת על גישת ההוראה באנגליה, על ורסטיליות בשירה ועל ״למה כדאי לשאול - למה?!״

עוד מידע על הסדנא -

לפרטים נוספים מוזמנים ליצור קשר עם מיקה -

טלפון - 052-5608108

מייל - mikaeinav@gmail.com

פייסבוק - https://www.facebook.com/mika.einav

ועם כל הנאמר למעלה, אני מציע להסתכל על פיתוח קול כתהליך חקירה שעוזר להכיר את הקול ואת יכולות שלו. אני מאמין שזה גם יכול לפתח אמנים מבחינת הכתיבה והיצירה!

אז יאללה לשיר.

עקבו אחרי

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square

!שחר, אני רוצה לקבל עדכונים

bottom of page