פוסטים

נבחרים:

Please reload

Please reload

החיים והמוות ביד הלשון (חלק ב)

June 4, 2020

זהו המשך ישיר של הפוסט הקודם בנוגע לעבודה על הלשון (החיים והמוות ביד הלשון חלק א) בו התמקדנו ב - 

1. הפרדה בין הלשון ללסת

2. יצירת פיץ׳ בלי מעורבות של הלשון והלסת.

 

ועכשיו הגענו לשלב השלישי -

 

 

עבודה עם הלשון שלב שלישי - ארטיקולציה

 

קודם כל, בואו נבהיר מהי ארטיקולציה.

 

1. במוסיקה, ארטיקולציה מתייחסת לחיתוך הצלילים ואופן הפקתם (לגאטו, סטקאטו, פיציקטו וכו'). כלי נגינה שונים דורשים מיומנויות טכניות שונות על מנת לשלוט היטב בארטיקולציה. בשירה אנו נדרשים לקואורדינציה ושליטה בזרם האויר ובאיכות הצליל על מנת לשלוט בדרישות ארטיקולציה שונות. ולמרות שזה נושא מאוד מעניין, לא לשם כך התכנסנו פה היום. אולי נקדיש לזה פוסט בעתיד.

 

2. ארטיקולציה בהגיית העיצורים - דיוק, בהירות ומהירות בהגיית עיצורים. על מנת להשיג בהירות ודיוק בהגיית העיצורים אנחנו צריכים ללמוד להשתמש ביעילות באיברי ההגייה השונים - ובראשם הלשון והשפתיים, וכן מעורבים גם החיך הרך והקשה, הלסת והשיניים.

 

לפני שאנחנו נכנסים יותר עמוק לשלב השלישי אציין שאם עוד לא עברתם דרך שלב א' וב' אני ממליץ ביותר לחזור לפוסט הזה בו התעמקנו בשחרור שרירי הלסת והלשון.

 

 

אז אחרי שלמדנו להפעיל את הלשון במנותק מהלסת, בשלב הזה פשוט נתרגל תנועה מהירה ומדויקת של הלשון.

 

אתם תוהים מדוע?

 

ככל שהלשון עובדת יותר מהר, כך היא חייבת לזוז ביתר דיוק ואפקטיביות. בעצם, ע״י הפעלה מהירה של הלשון אנחנו מחזקים את השרירים שאותם אנחנו צריכים להפעיל ומשחררים את אלו שמצטרפים לחגיגה בלי שהם מוזמנים ומאיטים אותה.

 

 

תרגיל 9 - Tongue Twisters

תרגילים מצויינים בשביל זה הם שוברי השיניים, או באנגלית Tongue Twisters.


 

 

ניתן לתרגל אותם בשירה או בדיבור.


המעוניינים יכולים למצוא אנתולוגיה של שוברי שיניים באנגלית באמאזון.
 

אני עובד בימים אלו על הלחנה של תרגילים כאלה. באמצעות הלחן אני גם מכניס אלמנטים מוסיקליים לתהליך הלמידה, שהופכים אותו לאתגר אפילו יותר גדול. זה כיף ומצחיק אבל גם קשה. עד שאלו יהיו מוכנים (ביחד עם קורס מצולם שמלמד אותם ומסביר איך ניתן להפיק מהם את המרב) אכתוב לכם פה כמה מהתרגילים הנפוצים לתרגול. אתם יכולים לעבוד עליהם בדיבור ולנסות להאיץ את הקצב בהדרגה או לשיר אותם. לרוב שרים אותם על צליל אחד בסולם מז'ורי עולה ויורד, ואז עולים חצי טון ומתחילים שוב.

 

הצירופים השונים מתרגלים מנחים שונים של הלשון. הנה כמה דוגמאות:

 

 

Red lorry, yellow lorry

 

Selfish shellfish 

 

Irish wristwatch 

 

Unique New York,

New York unique 

 

Mommy made me mash my m&ms

 

The lips the teeth the tip of the tongue 

 

Chicken Tikka

 

Betty bought a bit of butter

but the butter was so bitter

so Betty bought a better butter

 

שרה שרה שיר שמח

שיר שמח שרה שרה

 

גנן גידל דגן בגן,

דגן גדול גדל בגן

 

אבו דאבי דובאי

 

צרצר צירצר בחצוצרה

 

 

 

 

10. שירי פטפוט / שירי להג - Patter songs

 

שירי הפטפוט מתאפיינים בקצב מהיר עד מהיר מאוד. הם לרוב סילאביים (כלומר כל הברה יושבת על צליל אחד בלבד) וניתן למצוא כדוגמתם באופרה הקומית וביצירות של גילברט וסאליבן. אלה מהווים אמצעי לעיצוב דמות קומית ביצירות תיאטרליות, קיימים כמותם גם במחזות זמר ובשירים פופולריים. המילים בשירים אלו לעתים קרובות משלבות חרוזים "שוברי שיניים" ומילים משעשעות ש"מודעות" לקצב המהיר של השיר.

 

הקצב המהיר והמילים המסובכות הופכות את השירה לאתגר ארטיקולציה ממדרגה ראשונה!

 

אני ממש ממליץ לעבוד על שירים כאלה ושכמותם, זה מאוד משפר את הארטיקולציה, וזה גם נורא כיף. מומלץ.

 

 

דוגמאות באנגלית -

 

"Supercalifragilisticexpialidocious" - Mary Poppins

 

 

La vendetta, oh la vendetta - Le nozze di Figaro

 
 

I am the very Model of a Modern Major General - Pirates of Penzance

 

 

 

דוגמאות בעברית -

 

יש חריץ בהר - ציפי שביט

 

 

גזוז - היא התיישבה ליד פסנתר (משוחזר) דני סנדרסון

 

 

סילווריו - מתי כספי והפרברים

 

 

דורי בן זאב - שיר הבלבול

 

ויש עוד דוגמאות רבות וטובות... אך קצרה היריעה מלהכיל.

שימו לב שישנם גם הרבה שירים מהירים שאינם שירי פטפוט אבל גם הם יכולים להוות אתגר ולעשות בשיפור הארטיקולציה. 

דוגמא לשיר כזה הוא "אני אשתגע" למלותיו של אהוד מנור. 

 

11. ראפ

 

אני לא מומחה לראפ, אבל בדומה לשירי הפטפוט גם פה יש מילים רבות בקצב מהיר. לא תמיד זה בהכרח מתחרז, והמלודיה בדרך כלל לא ממש מאתגרת, אבל הקצב מהווה את האתגר האמיתי. במחזמר המקורי שכתבתי יחד עם שותפי ליצירה דיוויד ג'מאל, כתבנו קטע ראפ באמצע שיר שמתקיים בניתוק קיצוני מהמציאות - בו שתי דמויות מבוגרות מאוד שרות שיר שמעודד מיניות חיובית, השיר מתחיל בסוג של פסטיש לג'אז של שנות החמישים וממשיך בראפ כאשר חברי הלהקה מצטרפים. מוזמנים להקשיב כאן:

 

 

Enjoy the Ride - Café Named Desire (formerly known as 'Jew You Love Me?')

 

 

זהו להיום.

 

לשלב הרביעי אני קורא "לשון למתקדמים". הוא יתעסק בלשון כאמצעי לעיצוב רזוננס וכל מני תופעות שונות שנתקלתי בהן. נושא קצת מורכב אבל מאוד מעניין. אני שוקל לעשות עליו קורס/הרצאה אונליין. אם אתם מעוניין במשהו כזה אני ממליץ שתירשמו לתפוצה כדי שתשמעו על זה כשזה קורה! וגם אשמח לשמוע מכם - איך אתם עובדים עם הלשון? באילו תופעות אתם נתקלתם? אילו שאלות עולות לכם? מחכה לשמוע!

 

 

Share on Facebook
Please reload